Egyedülálló blockchain alapú okosbiztosítási termékkel lépett piacra az AXA, amely egy repülőjárat késése esetén közvetlen, automatizált kárrendezést nyújt a biztosítottaknak

Új generációs biztosítási terméket vezetett be az AXA biztosító a közelmúltban. A “fizzy” névre hallgató szolgáltatás több szempontból is forradalmi: az elektronikus úton megkötött, blockchain-ben rögzített biztosítási kötvény kárbejelentés nélkül, azonnali kárrendezést nyújt. Több innovatív terület – InsurTech, LegalTech és blockchain – sajátos megoldásai együttesen érvényesülnek ebben az új biztosítási termékben, ami az AXA szerint 100%-ig automatizált és biztonságos.

fizzy: az automatizált kárrendezés

Az AXA legfrissebb újítása a „fizzy” névre keresztelt okosbiztosítás, amely a repülőjárat késése esetén közvetlen, automatizált kárrendezést nyújt a biztosítottaknak. Ha a biztosított repülőgépe több, mint két órát késett, a fizzy igénybejelentés nélkül, azonnal teljesíti a kártérítést.

A platform jelenleg kísérleti – béta – szakaszban tart, a járatok tekintetében limitálva van a szolgáltatás. A fizzy pillanatnyilag csak a párizsi Charles de Gaulle repülőtér és az USA közötti közvetlen járatokra érhető el. Az AXA célja a következő hónapokban, hogy egyéb nemzetközi járatokra is kiterjessze ezt az új generációs okosbiztosítást, illetve együttműködésre lépjen légitársaságokkal, utazási irodákkal és repülőterekkel. A végcél, hogy a fizzy által biztosított személyek számára tovább fokozzák a légi utazás élményét.

Blockchain alapú okosbiztosítás

Az AXA a fizzy-t „paraméter alapú biztosításnak” (parametric insurance) tekinti azért, mert adott tényező megvalósulása (jelen esetben a repülőgépjárat két órát meghaladó késése) váltja ki a biztosítási kötvény automatikus teljesítését.

A szükséges paramétert a repülőjáratok globális statisztikája szolgáltatja. Ezzel a független adatbázissal kapcsolták össze a biztosítási kötvény kárrendezésre vonatkozó rendelkezéseit – a blockchain technológia okos szerződés (smart contract) funkciója segítségével.

A smart contract sajátos technológiai megoldás arra (is), hogy elektronikus úton érvényesítse (self-execution) egy megállapodás rendelkezéseit (mint „virtuális tokent”) a felek között. Ennek gyakorlati megvalósulása most először, a fizzy-vel válik kézzelfoghatóvá.

Mitől „okosbiztosítás” a fizzy?

Az új generációs biztosítás „okosságát” az alábbi tényezők alapozzák meg:

(i) a szerződéskötés a fizzy online platformján keresztül, teljes mértékben elektronikus úton történik;

(ii) az érvényesen létrejött biztosítási szerződést az Ethereum hálózatában rögzítik. A blockchain technológia biztosítja, hogy a hálózatba regisztrált kötvény megmásíthatatlan, sértetlen maradjon;

(iii) a biztosítási fedezet teljesen áttekinthető: a biztosított személy pontosan tudja, hogy milyen összegű kártérítésre számíthat, ha késik a járata;

(iv) nincs szükség kárbejelentésre, a kárrendezés automatizált módon és azonnal bekövetkezik, más szóval a biztosítási szerződés önmagát hajtja végre.

Így működik a fizzy platform a gyakorlatban:

Miért figyelemreméltó az AXA lépése?

Miközben világszerte elméleti viták folynak az okos szerződések jogi természetéről, működéséről, az automatikusan érvénybe lépő szerződéses rendelkezések gyakorlatba ültetéséről, az AXA csapata gondolt egy merészet és új generációs okosbiztosítást dobott a piacra.

Ami különösen figyelemreméltó az AXA lépésében:

(i) a kárrendezésre irányuló döntést az AXA egy független, objektív paraméterekre épülő adatbázisra (a globális repülőjáratok statisztikai adataira) bízza, amivel erősítheti a fizzy platform sikeréhez szükséges ügyfélbizalmat;

(ii) míg a blockchain (Ethereum) smart contract funkciójának a repülőgépjáratok késésére történő alkalmazása elenyésző jelentőségűnek tűnhet, a technológia széleskörű elterjedése szempontjából nagy jelentőséggel bírhat. A globális méretű AXA nemcsak alkalmas területet talált a smart contract gyakorlatba ültetésére, de magabiztos is annyira a technológia tekintetében, hogy – jelenleg még limitált járatokon ugyan, de – nyilvánosan kínálja a biztosítási termékét a nagyközönség számára;

(iii) ahelyett, hogy saját fejlesztésű, zárt rendszert hozott volna létre egy már létező, „rendszeresen” alkalmazott blockchain technológiát használ: az Ethereum-ot;

(iv) eltörölte a kárbejelentéssel járó, bizonytalan kimenetelű adminisztrációt és nullára csökkentette a kárrendezés idejét! Óriási szenzáció volt nemrég a Lemonade 3 másodperc alatt teljesített kártérítése is, de az automatizált és azonnali kártérítés verhetetlen. Új normát teremt.

A fizzy kiválóan szemlélteti a LegalTech szerepét a blockchain megoldásokhoz vezető úton, különösen a banki és biztosítási szolgáltatások területén. Ahhoz ugyanis, hogy valamely szerződéses rendelkezés (például kárigény teljesítése) automatikusan végrehajthatóvá váljon, előbb strukturálni kell a szerződések tartalmát. A szerződéses jogi adatbázisok létrehozásával „megnyílnak” a szerződések: azonnal hozzáférhetővé és virtuálisan „tokenizálható” jogi adatokká válnak az érdemi rendelkezések.
Jelen blog bejegyzés a www.fintechzone.hu írásának átvételével készült.

Author: Dr. Molnár István